Limhamns Konstförening
Limhamns Konsthall

Klicka här för att redigera underrubrik

Nu pågår utställningen om
Tage E. Nilsson 7 - 29 april
______________________________________________________________________________________________________________________
Aktiviteter våren 2018:
27 januari - 18 februari
Torsten Ridell
Torsten Ridell tog sina första penseldrag med konstnärliga ambitioner på Havängs Målarskola 1965, följt av ett studieår på Målarskolan Forum i Malmö. År 1965 reste han till Paris för konst- och arkitekturstudier vid Konstakademin Ecole des Beaux Arts.
Inspirerad av avantgardekonsten i Paris växlade han studie- bana och skrev in sig på Université de Paris VIII-Vincennes, en institution som var frukten av studenternas Maj-revolt 1968. Torsten var trogen institutionen i åtta år vilket resulterade i en DEA i konst och datateknik. Det är här som hans konstnärliga uttryck växer fram, det digitala uttrycket "antingen-eller", svart eller vitt.

7 februari kl. 19.00

Konstafton i Konsthallen
För medlemmar. Torsten Ridell berättar om sin konst och sitt konstnärsliv. Välkomna!
24 februari - 18 mars
Kerstin Cedell

Bilden är bärare av berättelser. Mina bilder är mer besläktade med poesins språk än den långa linjära berättelsen.

I mitt konstnärsskap intresserar jag mig för strukturer och letar ständigt efter mönster och samband i vardagen. Kanske ett försök att göra världen lite mer begriplig. Eller varför inte göra den mer komplex? Både och. Och samtidigt.

Att fascinerad studera naturens skeende och samtidigt nyfiket navigera i storstadens strukturer. Mikro och makronivå. Hur är staden uppbyggd? Hur strukturerar vi vår tillvaro? Hur rör vi oss från en plats till en annan? Kan en bild läsas på olika nivåer?

14 mars kl. 18.30
Årsmöte i Konsthallen och "Antikrundan med Bukowskis"
Årsmötet börjar kl. 18.30. Efter mötet lättare förtäring samt "Antikrundan med Bukowskis". Max ett föremål per medlem och max 40 st deltagare. Du måste göra en anmälan om du kommer till "Antikrundan" med ett föremål.
Anmäl till Ella Ekman tel. 040-611 08 55.

24 mars - 2 april

Konstrunda på

Konsthallen

Samlingsutställning med Annika Andersson, Kerstin Cedell, Jan Engsmar, Gunilla Grankvist, HL Göthrick, Gert Hansson, K-G Nilsson, Tage E. Nilsson, Per-Olof Nord, Åke Persson, Bertil Petersson, Bodil Andersson, Torsten Ridell samt Birdie Thaler.

Öppet:

24 mars kl. 12-16 Vernissage

25 mars kl. 12-16

29 mars kl. 12-16 Skärtorsdag

30 mars kl. 12-16 Långfredag

31 mars kl. 12-16 Påskafton

1 april    kl. 12-16 Påskdagen

2 april    kl. 12.16 Annandag påsk (Finissage)

7 april - 29 april

Tage E. Nilsson

Tage E. Nilsson skulle ha blivit 100 år i år och var med och bildade Limhamns Konstförening 1957. Då hade vi inte någon egen utställningslokal utan Konstföreningen fick låna spar- bankens väggar vid Limhamns torg för sina utställningar. Tage har genom årens lopp haft mängder med utställningar och fått många lovord av kritikerna för sitt måleri. Sin ateljé hade han på Västanväg under takåsarna där han jobbade med sina målningar varje dag. Från april månad flyttade han till sitt sommarhus på Öland där han ordnade målarkurser under somrarna varje år.

Tage instiftade två stipendiefonder på Öland för unga, lovande konstnärer. Han har även instiftat en stipendiefond i Limhamns Konstförening och en i hans namn hos Skånska Målarklubben.

11 april kl. 19.00

Konstafton i Konsthallen och

Extra årsmöte (nya stadgar)

Konstafton för våra medlemmar. Lättare förtäring. Konstnären Hans Janstad kåserar om Tage E. Nilssons konst och sitt och Tages konstnärsliv. Välkomna!
5 - 20 maj

Ö.Grevie Grafiken

Östra Grevie Folkhögskola. Konstgrafiken är en konstnärlig utbildning i den reproducerade bildens många uttryck och möjligheter. Genom att utforska en rad äldre och nyare tekniker för att trycka och mångfaldiga bilder, utvecklar vi deltagarnas tekniska färdigheter, formspråk och konstnärliga uttryckssätt. Skolan ger deltagarna goda förutsättningar att utveckla och fördjupa sitt konstnärsskap, hitta sitt bildspråk och lära sig behärska de verktyg som krävs för en bra förberedelse för högre konstnärliga studier.

Lärare: Max Andersson. Deltagare: Linnea Aldeman, Ebba Alexén Grönwall, Mirelle Eriksson, Dan Gunnarsson, Andreas Karlsson, Melanie Möllerström, Sami Nasufovski, Johan Nowen, Nicolina Popko, Klara Rosenlund, Nora Roxell, Emelie Schill, Linnea Storm, Debora Svensson, Mathilda Szadaj, Sandra Westrin och Signe Wiman Westberg.

9 - 13 maj

Konst- och kulturresa till Island

Se under rubriken "Konstresor"
26 maj kl. 10-16
Konstloppis vid Konsthallen

Konstloppisen i höstas blev en succé, så vi fortsätter med en ny loppis i vår för våra medlemmar.

Anmälan senast 20 maj till Hans-Lennart Göthrick

tel. 070-298 50 10 eller hl.gothrick@telia.com